Saturday 30 June 2012

Sejarah Kopi


Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripadaminuman paling disukai itu di seluruh dunia.

Kopi adalah pertama diminum dalam abad kesembilan, apabila ia telah ditemui di tanah tinggi Etiopia.  Dari situ, ia merebak ke Mesir dan Yemen, dan pada abad ke-15, telah sampai Armenia, Farsi, Turki, dan di utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi ke Itali, dan seluruh Eropah, dan ke Amerika.
Proses pengorengan adalah penting bagi menghasilkan secawan kopi yang berperisa. Apabila digoreng, biji kopi hijau mengembang menjadi sehing sekali ganda saiz asal, bertukar warna dan kepadatan. Apabila biji kopi menyerap haba, warna bertukar menjadi kuning dan kemudian perang "kayu manis" lembut. Semasa pengorengan minyak kelihatan pada permukaan biji kopi. Biji kopi bertukar menjadi sehingga semakin gelap sehingga pemanasan dihentikan.

Jika dipanaskan sedikit sahaja, biji kopi akan mengekalkan "rasa asal" - rasa yang terhasil pada biji kopi dari keadaan tanah dan cuaca dilokasi ia ditanam. Biji kopi dari kawasan terkemuka seperti Jawa dan Kenya biasanya dipanaskan sedikit sahaja agar ciri-ciri asal kekal dalam rasa. Kaedah pengorengan tempatan bagi bandar Ipoh di Malaysia membabitkan penambahan mentega semasa proses pengorengan, menghasilkan variasi yang dikenali sebagai kopi "putih" Ipoh.

Di antara 10 orang yang berpendapatan tertinggi di dunia (Lebih usd4juta sebulan) di dalam industri MLM (Setakat Feb 2012), 4 dari mereka adalah usahawan Organo Gold, walaupun perniagaan ini baru berusia 3 tahun lebih.

Berminat sila hubungi  malaysiaorganogold@gmail.com  untuk info lanjut dan peluang terbuka luas untuk menjadikan Organo Gold sebagai landasan anda mencipta kejayaan dan merealisasikan impian anda ! Atau sila layari laman web organo gold dengan klikdi sini .

No comments:

Post a Comment